Praktični okultizam (H.P.B.)
Posted: Tue Oct 07, 2008 11:21 pm
Praktični okultizam
Helena Petrovna Blavatsky
VAŽNO ZA UČENIKE
Postoje mnogi ljudi koji tragaju za praktičnim uputama u Okultizmu. Nameće se stoga potreba jednom, jasno za sve, utvrditi:
a) Suštinsku razliku između teoretskog i praktičkog Okultizma, ili onoga što je opće poznato kao Teofozija s jedne i Okultnih znannosti s druge strane.
b) Prirodne poteškoće koje se osnose na proučavanje posljednjeg (Okultne znanosti).
Postati Teozofom nije teško. To može biti svaka osoba prosječnih intelektualnih sposobnosti sklona metafizičkom, osoba čistog i nesebičnog života koja nalazi više radosti u pomaganju svojim bližnjima nego u primanju pomoći, ona koja je uvijek spremna žrtvovati vlastitu udobnost u korist drugih ljudi, ona koja voli Istinu, Dobrotu i Mudrost zbog njih samih, a ne uslijed koristi koje iz toga mogu proizaći. Ali druga je stvar zakoračiti na Put što vodi znanju o onome što treba učiniti, kao i pravilnom razlikovanju dobra od zla; Put koji, također, vodi čovjeka onoj moći kojom može učiniti dobro prema vlastitoj želji, često čak i bez vidljivog podizanja prsta. Osim toga, postoji važna činjenica sa kojom učenik mora biti upoznat, a to je ogromna i gotovo neograničena odgovornost koju učitelj preuzima radi dobrobiti svog učenika. Od gurua sa istoka koji podučavaju javno ili tajno, pa do nekolicine kabalista zapadnih zemalja koji prenose rudimentne svete znanosti, često nije prisutna svijest o opasnosti kojoj se izlažu. Svaki je od tih "Učitelja" podvrgnut istom, nepromijenjivom zakonu. Od trenutka kada zaista počinju podučavati i povjeravati određene moći ili sposobnosti svojim učenicima, koje mogu biti fizičke, psihičke ili mentalne, preuzimaju na sebe sve grijehe učenika povezane sa okultnim znanostima, bio to propust ili ovlaštenje, do trenutka kada učenik postaje Učiteljem, a time i sam izravno odgovornim. Postoji jedan mistični i sudbonosni religiozni zakon koji je duboko štovan u grkokatoličkoj crkvi, napola zaboravljen u rimokatoličkoj, a potpuno zanemaren u protestanta. Potječe iz najranijih dana kršćanstva, te je simbol i izražaj onog okultnog zakona koji je ranije bio poznat kao odnos između Učitelja i učenika. To je dogma apsolutne svetosti odnosa sa kumovima koji postaju zaštitnici djeteta kome kumuju, postajući u obredu krštenja sa njim duhovno povezani. Kumovi na sebe preuzimaju sve grijehe kumčeta, sve do trenutka kada dijete postane sposobno razlikovati dobro i zlo, postajući odgovorno za svoja djela i postupke. Ovime možemo protumačiti zbog čega su Učitelji strogi i šutljivi, te zbog čega se od učenika ("čela") zahtijeva da odsluži sedam godina probacionizma kako bi dokazao svoju spremnost i razvio kvalitete neophodne za vlastitu sigurnost i sigurnost Učitelja. Okultizam nije magija. Relativno je lako naučiti lukavost čarolijama i metode korištenja tajanstvenog, ali to su ipak materijalne sile fizičke prirode. U čovjeku se ubrzo pobuđuju snage animalne duše, te se sile (energije) koje pokreće njegova ljubav, mržnja i strast spremno razvijaju. Ali to je crna magija ili čarobnjaštvo, jer isključivo o motivu ovisi da li će upražnjenje neke sposobnosti biti crna i zloćudna ili bijela i dobrohotna magija. Duhovne snage nemoguće je koristiti sve dok postoji i najmanja trunka sebičnosti. Jer, sve dok namjera u potpunosti nije iskrena i čista, duhovne će se energije transformirati u psihičke, koje djelujući na astralnoj razini mogu dovesti do katastrofalnih rezultata. Moći i sile animalne prirode jednako mogu koristiti sebični i osvetoljubivi, kao i nesebični i sveoprostivi. Duhovnim snagama i energijama mogu upravljati samo oni savršeno čistog srca. To je božanska magija. Koji se, stoga uvjeti zahtijevaju da bi se postalo učenikom Božanskog znanja - "Divina sapientia"? Treba reći da o tome nije moguće davati bilo kakve upute sve dok učenik tijekom godina učenja ne udovolji određenim uvjetima, strogo ih se pridržavajući čitavo vrijeme. Taj uvjet je nužnost i sine qua non. Niti jedan čovjek ne može poletjeti sve dok joj ne narastu krila, a pred njom je prostor i njena hrabrost da u taj prostor vjeruje. Čovjek koji želi rukovati mačem sa dvije oštreice mora biti savršeni poznavalac, kako već pri prvom pokušaju ne bi povrijedio sebe ili, što je još gore, druge. Svaki instruktor sa istoka posjeduje niz "privatnih pravila", koja nam mogu dati približnu ideju o uvjetima pok kojima samoproučavanje Nebeske Mudrosti može biti vršeno bez opasnosti, tj. Bez opasnosti da će božansko biti nadomješteno crnom magijom. Slijedećih je nekoliko odlomaka izabrano iz velikog broja takvih, uz pobliža tumačenja.
1. Mjesto izabrano za primanje uputa ne smije zbunjivati um i mora biti ispunjeno magnetskim predmetima "poticajnih utjecaja". Između ostalih stvari tamo se mora nalaziti pet svetih boja sjedinjenih u krugu. Mjesto mora biti oslobođeno svakog zloćudnog utjecaja koji lebdi zrakom uokolo. Mjesto mora biti odvojeno i nekorišteno u bilo koju drugu svrhu. "Svete boje" su prizmatične nijanse svrstane na određeni način, jer posjeduju snažnu magnetičnost. "Lošim utjecajima" smatraju se bilo koji poremećaji kao što su razdori, svađe, loši osjećaji itd., jer oni djeluju neposredno na astralno svjetlo, tj. U atmosferi mjesta, lebdeći u zraku. Izgleda da je na prvi pogled ovaj uvjet lako ispuniti, ali dljnjim će se razmatranjem uvidjeti da je jedan od najtežih.
2. Prije nego što učeniku bude dozvoljeno učenje "licem u lice", on mora postići prethodna saznanja u odabranom društvu drugih upasaka (učenici) čiji broj mora biti neparan. "Licem u lice" označava u ovom slučaju učenje neovisno ili odvojeno od drugih, kada učenik dobija upute licem u lice od sebe samog (njegovo božansko, uzvišeno JA) ili od svoga gurua. Tada svatko prima svoj dio uputa, ovisno o upotrebi svojih saznanja. To se može dogoditi samo na kraju ciklusa uputa.
3. Prije nego što ti (Učitelju) priopćiš svojem Lanuu (svete) riječi Lamrina, ili mu dopustiš da se spremi za Dubjet, moraš paziti da tvoj um bude potpuno pročišćen i u miru sa svime, posebno sa svojim drugim Ja (bit ili suština). U protivnom će riječi Mudrosti i dobrog Zakona biti raspršene i razasute vjetrom. "Lamrin" je zbirka praktičnih uputa koje je napisao Tson-kha-pa. Sastoji se od dva dijela: jednoga za svećeničku ili egzoterijsku, i drugoga za ezoterijsku uporabu. "Spremiti se" za Dubjet znači pripremati stvari koje se koriste za vidovnjaštvo, poput ogledala i kristala. "Drugi Ja" odgovaraju učenicima. Nikakav uspjeh nije moguć sve dok najveći sklad ne zavlada među učenicima. Učitelj vrši izbor prema magnetskoj i električnoj prirodi učenika, približavajući i pažljivo usklađujući pozitivne i negativne elemente.
4. Za vrijeme učenja upasake moraju biti sjedinjeni kao prsti na ruci. Moraš utisnuti u njihove umove da sve što povrijeđuje jednog, povrijeđuje i druge; i ako veselje jednog ne odzvanja u grudima drugih, tada je uvjet koji se zahtijeva izostao i beskorisno je nastavljati. Ako je prethodni izbor bio usklađen sa magnetskim zahtjevima, to se teško može dogoditi. S druge, pak, strane učenici koji su spremni primiti istinu, uslujed svoga temperamenta i nemogućnosti uspostavljanja sklada sa svojim suputnicima, mogu čekati godinama.
5. Guru mora uskladiti učenike poput žica na lutnji (vina) od kojih je svaka drugačija, ali sve zajedno odišu skladnim tonom. Zajedno čine klavijaturu koja u svim svojim dijelovima odgovara i na najmanji dodir (dodir Učitelja). Na taj će se način njihov um otvoriti harmonijama Mudrosti, vibrirajući u modulaciji znanja kroz sve i svakog od njih ugodnim djelovanjem za prisutne bogove (anđeli skrbi ili pokroviteljstva) i korisnim za učenika. Na taj će način Mudrost zauvijek biti utisnuta u njihovim srcima, a sklad zakona nikada neće biti narušen.
6. Oni koji žele postići znanje slijedeći siddhise (okultne snage) moraju se odreći svih ispraznosti svijeta i života (dalje slijedi nabrajanje siddhisa).
7. Nitko ne može osjećati razliku između sebe i svojih suputnika, te nadmoćno nad ostalima izreći: "Ja sam najmudriji. Ja sam svetiji i draži Učitelju od moga brata, od drugih." Misli učenika pretežno moraju biti usmjerene na njegovo vlastito srce, odagnajući iz njega svaku neprijateljsku misao prema bilo kojem živom biću. Ono (srce) mora biti ispunjeno osjećajem neodvojenosti od ostalih bića i Prirode. Drugaćiji uspjeh ne može doći.
8. Lanu (učenik) mora strahovati od vanjskih utjecaja života (magnetska emanacija živih bića). Zbog toga, dok je sjedinjen sa svojom unutarnjom prirodom, mora paziti da svoje vanjsko tijelo odvoji od svakog vanjskog utjecaja. Nitko osim njega samog ne smije jesti iz njegova tanjura, niti piti iz njegove čaše. Mora izbjegavati tjelesni kontakt (tj. Da bude diran ili da dita) sa ljudskim, kao i sa životinjskim bićima. Nisu dozvoljeni kući ljubimci i zabranjeno je dodirivati određeno drveće i bilje. Učenik mora živjeti u svojoj vlastitoj atmosferi kako bi je individualizirao u okultne svrhe.
9. Um mora ostati neosjetljiv prema svemu osim prema univerzalnoj istini kako "Doktrina srca" ne bi postala "Doktrinom oka" (prazni egzoterijski rituali).
10. Učenik ne smije konzumirati životinjsku hranu bilo koje vrste, niti bilo što što u sebi nosi život. Također ne smije piti vino i alkohol, niti koristiti opijum, jer sve te stvari djeluju kao zli dusi (lhamaym) koji vežu nepromišljenog i uništavaju razumjevanje. Vino i alkohol sadržavaju i čuvaju loš magnetizam svih ljudi koji su ga stvarali. Meso čuva psihičke karakteristike životinje od koje potječe.
11. Najdjelotvorniji način za postizanje znanja i priprema za primanje više mudrosti su meditacija, uzdržavanje i izvršavanje moralnih dužnosti, blagih misli, ljubaznih riječi i dobrih djela kao i dobronamjernost prema svemu, sa potpunim zaboravljanjem sebe samog.
12. Jedino se uz pridržavanje prethodnih pravila Lanu, može nadati da će, u primjerenom vremenu, doseći siddhise arhata, i da će ga taj napredak postupno voditi k sjedinjenju sa UNIVERZALNOM SVEUKUPNOŠĆU.
Ovih je dvanaest odlomaka izabrano između 72 pravila, kojih bi nabrajanje bilo beskorisno zbog toga što u Evropi nemaju nikakvog značenja. Ali čak i tih nekoliko, dovoljno je za uvid u neizmjerne poteškoće koje zaposjedaju put budućeg "Upasake" koji je rođen i odgajan u zemljama zapada. Svo obrazovanje na zapadu, a posebice u Engleskoj, prožeto je principom suparništva i borbe. Na svako se dijete utječe da uči što ,brže, da bude bolje od svojih vršnjaka i da ih na svaki način nadmaši. Ono što se krivo naziva "prijateljskim rivalstvom" ustrajno se potiče, a isti je mentalitet podupiran i ojačavan u svakom životnom detalju. Može li sa takvim idejama, koje su u njega ugrađivane od djetinjstva, zapadni čovjek imati prema svojim suputnicima osjećaj zajedništva "poput prstiju na jednoj ruci"?. Njegovi suputnici nisu njegov vlastiti izbor i ne postoje zbog njegove osobne simpatije ili procjene. Njih je izabrao njihov Učitelj iz sasvim drugačijih razloga. Onaj tko želi biti učenikom najprije mora biti dovoljno jak da u svom srcu ubije sve nesklonosti i antipatije prema drugima. Koliko je Zapadnjaka pripravno ti prihvatiti ozbiljno? S druge strane, detalji svakodnevnog života i uputa da se ne dirne čak ni ruka najmilijeg ili najdražeg, toliko su suprotni zapadnom običaju izražavanja ljubavi i dobrog raspoloženja. Kako hladno i kruto to može izgledati. Ljudi mogu reći da je egoistično uzdržavati se u davanju radosti drugima zbog vlastitog razvoja. One koji tako misle ostavimo da u slijedećem životu zaista pokušaju stupiti na Put. Ipak, neka ne slave vlastitu nesebičnost. Jer u stvarnosti to je samo privid kojem dopuštaju da ih zavede, i konvencionalna stanovišta utemeljena na emocijama i zavaravanju i takozvana uslužnost, stvari su nerealnog života, a ne zapovijedi Istine. Ali čak i da ostavimo po strani te poteškoće koje mogu biti smatrane vanjskim, iako se njihovoj važnosti ne pridaje manje značenje, kako se učenici zapada mogu uskladiti ili harmonizirati, kao što se ovdje od njih traži? Koliko je ojačala osobnost u Evropi i Americi možemo vidjeti u činjenici da tamo ne postoji niti jedna škola umjetnosti čiji članovi ne mrze ili nisu ljubomorni jedan na drugoga. "Profesionalna" mržnja i zavist postala je poslovična. Ljudi za sebe traže probitak po bilo koju cijenu, a tzv. susretljivost života samo je prolazna maska pokrića tih demona mržnje i ljubomore. Na Istoku se duh "neodvojenosti" postepeno usađuje do djetinjstva pa nadalje, kao na Zapadu duh suparništva. Osobna ambicija, osobni osjećaji i želje, na istoku nisu ohrabrivani da rastu tako razuzdano. Jednako kao i prirodno plodna zemlja koja se kultivira na ispravan način, tako i dijete izrasta u čovjeka u kojem snažna i moćna postaje navika podvrgavanja svojeg nižeg JA u više. Na zapadu prevladava uvjerenje da su vodeći principi ljudskog ponašanja ugoda ili neugoda (simpatija ili antipatija) prema drugim ljudima ili stvarima; na kraju oni postaju životnim načelima i nastoje se nametnuti drugima. Oni koji se žale da su u Teozofskom društvu malo naučili, neka usmjere svoju šažnju na riječi iz članka objavljenog u časopisu Path (Put) veljače 1888.: "Na svakom od stupnjeva, ključ je sam aspirant." Nije "strah od Bogova" početak mudrosti, već je znanje o SEBI (bit, prava suština) SAMA MUDROST. Svakom učeniku Okultizma koji je započeo ostvarivati neke od izloženih istina ukazuje se veliki i istinit odgovor Delfijskog proročišta, koji se ukazivao svima koji su došli tražiti Okultnu Mudrost, a kojeg je mudri Sokrat toliko često ponavljao:
ČOVJEČE, UPOZNAJ SEBE SAMOG.
SUPROSTNOSTI OKULTIZMA I OKULTNIH VJEŠTINA
Često sam čuo, ali do sada nikada ne vjerovah,
da postoji onaj tko pomoću magičnih čari
može svojim nepoštenim ciljevima
podčiniti zakone Prirode.
Časopis Korespodencija, u svibnju 1888., objavljuje različita pisma koja svjedoče o snažnom utisku koje je na čitatelje ostavio naš članak Praktični okultizam, uz travnja iste godine. Ta pisma dokazuju i potvrđuju dva logička zaključka:
Da postoji mnogo više obrazovanih i učenih ljudi koji vjeruju u postojanje Okultizma i magije (Okultizam i magija su potpuno različiti) nego što moderni materijalisti mogu zamisliti.
Da mnogi od onih koji vjeruju (uključujući i veliki broj teozofa) nemaju jasnu predodžbu o prirodi Okultizma i miješaju ga sa okultnim znanostima općenito, ukljućujući tu i crnu magiju.
Njihove predodžbe o moćima koje Okultizam daje čovjeku, kao i načini kojima di ih postigli, različiti su i maštoviti. Neki zamišljaju da je za uzjednačavanje Zanonijem potreban samo Učitelj, koji će pokazati Put. Drugi vjeruju da treba prijeći Sueski kanal i poći u Indiju kako bi nadmašili Rogera Bacona, ili čak grofa St. Germaina. Mnogi za svoj ideal uzimaju Margravea i njegovu navijek obnavljajuću mladost, nimalo se ne obazirući na dušu i cijenu koju ona za to plaća. Nije mali broj onih koji Okultizam brkaju sa "proročicom iz Endore , koja je preko razjapljene zemlje zazivala slabašne duhove da iziđu na svjetlo dana", kako bi na temelju tog junaštva bili štovani kao utvare Adepta.
"Ceremonijalna magija", prema pravilima podrugljivo izloženim od Eliphasa Levija, još je jedan zamišljeni alter ego filozofije davnih arhata. Ukratko, prizme kroz koju Okultizam promatraju lakovjernici filozofije, toliko su različite i raznobojne, koliko ih već ljudska fantazija može uobličiti. Ukoliko im se kaže gola istina, da li će kandidati za Mudrost i Moć biti jako ogorčeni? No, nije samo korisno, već postaje i neophodno lišiti zablude većinu njih, prije nego što postane prekasno. Istina o tome može se izreći sa vrlo malo riječi: Među stotinama onih koji se na zapadu nazivaju okultistima, nema ni pola tuceta onih koji bi imali približno ispravnu ideju o prirodi znanosti kojom žele zagospodariti. Uz nekoliko iznimaka, svi su oni na putu čarobnjaštva; ali prije nego li se pobune protiv ove tvrdnje, neka u kaosu koji vlada njihovim umovima uspostave narušeni red. Neka najprije upoznaju istinski odnos između okultne znanosti i Okultizma, kao i razliku između jednog i drugog; ako im se tada činilo da su u pravu, još uvijek će osjećati ljutnju. U međuvremenu mogu naučiti da se Okultizam razlikuje od magije, kao što se veličanstveno sunce razlikuje od noćne svjetiljke; kao što se veličanstveni i besmrtni čovjekov duh - refleksija apsolutne, bezuzročne i nespoznajne SVEUKUPNOSTI - razlikuje od smrtnog tijela i praha u koji se pretvara.
U našem visokociviliziranom zapadnom društvu, gdje su stvoreni suvremeni jezici i izumljene riječi što izražavaju nove ideje i misli, nije se osjetila potreba za stvaranjem novih riječi kojima bi se izrazilo ono što je prešutno smatrano praznovjerjem, jer je svaka nova mentalna uvjetovanost materijalizirana hladnom atmosferom zapadnog egoizma. Takve riječi mogu izražavati samo ideje koje je kulturni čovjek postavio u svome umu, za kojeg je magija sinonim za izvođenje čarobnjaštva, čarolije jednake potpunom neznanju,a Okultizam tužni ostatak neuravnoteženih srednjevjekovnih filozofa vatre kao što su Jacob Boehmes i St.Martins; sve su to izrazi koji se smatraju više nego dovoljnim za pokrivanje cijelog opdručja "šarlatanstva".
Riječi kao "magija", "čarobnjaštvo" i "okultizam" upotrebljavaju se na zapadu sa podcjenjivanjem, za opisivanje nečistih vremena i preverznih razdoblja paganizma. Zbog toga u našem jeziku ne postoje riječi koje bi odredile i smanjile razliku između odgovarajućih nadnaravnih sposobnosti ili između nauka kojima se one mogu postići, sa onom točnošću i jasnoćom kakvom su određene u istočnim jezicima, posebno sanskrtu. Što riječi "čudo" i "čarolija" (riječi koje su u svom značenju istovjetne i prema tumačenju poznatih autoriteta, izražavaju ideju stvaranja predivnih stvari kršenjem zakona prirode!!) znače onima koji ih čuju ili izgovore? Kršćanstvo, usprkos tome što krši zakone prirode čvrsto vjeruje u čuda, jer kaže da ih je Bog stvorio preko Mojsija, a čuda ili čarolije koje izvode faraonovi čarobnjaci omalovažava, ili ih pripisuje demonu.
Posljednji naši pobožni neprijatelji, povezuju Okultizam sa demonskim djelovanjem, dok se njihovi nevjerni protivnici smiju i Mojsiju i magima i okultistima, a mogli bi i pocrvenjeti kada bi izrekli ma kakvu ozbiljnu misao o tom praznovjerju. Sve je to posljedica toga što ne postoje riječi koje bi mogle pokazati razliku; ni jedna riječ kojom bi se izrazila razlika između svjetla i sjene, između uzvišenosti i istine. Apsurdne su i besmislene teološke interpretacije koje govore o "narušavanju zakona prirode" od strane čovjeka, Boga ili đavla. Uzvišena i istinita su znanstvena čuda i čarolije Mojsija i maga, koje su u podudarnosti sa prirodnim zakonima. Kako Mojsije, tako su i egipatski magi učili Mudrost i istinski Okultizam u Svetištima koja su bila akademije i znanstvena udruženja toga vremena.
Riječ Okultizam sigurno sadrži grešku, s obzirom da je prevedena iz složenice Gupta-Vidya ili "tajno znanje". Ali znanje o čemu? Mogli bi nam pomoći neki od sanskrtskih izraza.
Između mnogih imena različitih vrsta ezoterijske znanosti koja se pojavljuje u ezoterijskim Puranama navest ćemo četri najodličnija:
Yajna-Vidya je zananje o okultnim moćima koje je izvođenjem određenih religioznih ceremonija i rituala probuđeno u prirodi.
Mahavidya ili "veliko znanje", magija kabalista i obožavatelja tantrizma; često čarobnjaštvo najgore vrste.
Guhya-Vidya, znanje o mističnim snagama koje počivaju u Zvuku (eter), pa stoga i u mantrama (pjevajuće molitve ili čaranja) i ovise o ritmu i korištenoj melodiji; drugim riječima, magijska je svečanost zasnovana na znanju o prirodnim silama i njihovom međusobnom odnosu.
4. Atma-Vidya, što se prevodi kao "Znanje o duši", istinska je mudrost orijentalista, čije je značenje mnogo dublje.
Atma-Vidya je jedina vrsta okultizma koja bi trebala inspirirati svakog čistog, i nesebičnog teozofa koji cijeni "Svjetlo na putu". Ostale su vrste Okultizma tek grane okultne znanosti, tj. Temeljne umjetnosti koja je zasnovana na znanju o krajnjoj suštini svih stvari u kraljevstvu prirode (minerali, biljke i životinje). Onaj tko poznaje tu osnovnu znanost, poznaje također i materijalno kraljevstvo prirode, jer sama je suština nevidljiva i do sada se izbjegavalo naučno je istraživati. Alkemija, astrologija, okultna fiziologija i hiromantija postoje u prirodi, a znanosti koje se možda zbog svoje netočnosti nazivaju egzaktnima, u ovom razdoblju paradoksalnih filozofija, otkrivene su ništa više od gore navedenih umjetnosti. Ali vidovitost, u Indiji simbolizirana "Šivinim okom", u Japanu nazivana "Beskonačnim viđenjem", nije hipnotizam, nezakonito dijete mesmerizma i ne može biti postignuta putem takvih vještina. Svim ostalim vrstama okultizma može se dominirati i postići ih, ali sa Atma-Vidyom je drugačije. Ona ih sve uključuje i može ih čak prigodno koristiti, ali tek nakon što su očišćene od nečistoće; za dobrohotne ciljeve i pazeći da ostanu nedirnute od svake motivacije izazvane sebičnim motivima. Protumačimo: bilo koji čovjek, bez velike pripreme može proučavati gore navedene "okultne vještine", čak i bez prihvaćanja ikakvog drugačijeg načina življenja. Može čak biti oslobođen svih visokih standarda moralnosti. U ovom će posljednjem slučaju učenici zapasti u nisku vrstu čarobnjaštva, srljajući u ponor crne magije. Ali, zar im je to važno? Vuduisti i Dugpe također jedu, piju i šale se nad hekatombama svoje gadne umjetnosti. A isto to čine i ljubazna gospoda vivisekcionisti, te diplomirani "hipnotizeri" medicinskih fakulteta. Jedina je razlika između njih što su dugpe i vuduisti svjesni svojih postupaka, a vivisektori drupe Charcot i Richet nesvjesni. Ali kako će i jedni i drugi požnjeti plodove svojih djela u crnoj umjetnosti, kao zapadni praktičari neće pri tom propustiti profit, naknadu i reputaciju, usprkos kazni koja slijedi; jer, hipnotizerstvo i vivisekcija koji se prakticiraju u takvim školama, čisto su čarobnjaštvo i ne posjeduju znanje koje imaju vuduisti i dugpe, a koje grupa Charcot-Richet može postići tijekom 50 godina teškog naukovanja i eksperimentalnih promatranja. Stoga, neka oni što se žele uprljati u magiji, bez obzira da li razumiju njenu prirodu ili ne, ali koji smatraju da su pravila Atma.Vidye ili istinskog Okultizma preteška, krenu bez nje. Neka postanu magi u pravom značenju te riječi, pa makar vuduistima i dugpama bili još slijedećih deset inkarnacija. Ipak, interes naših čitatelja usmjeren je onima koji osjećaju neodoljicu privlačnost prema Okultizmu, ali koji još uvijek nisu ovladali svojim strastima, kao što nisu ovladali ni svojim egoizmom. Kako nastavljaju rastrgani između dvaju suprotnih sula? Jer često je bilo rečeno, a i sama je činjenica očigledna svakom promatraču, kada je želja za Okultizmom jednom probuđena u čovjekovom srcu, ne postoji više nada za mir, niti mjesto na čitavom svijetu gdje bi on pronašao odmor i smirenje. Uveden je u divlji i opustošeni svijet življenja pomoću nagrizajućeg nemira koji se ne može suzbiti. Njegovo je srce prepuno strasti i sebične želje koja mu dozvoljava da prođe kroz Zlatna vrata; ne nalazi odmor niti mir u svakodnevnom življenju. Mora li tada neminovno pasti u čarobnjaštvo i crnu magiju i kroz mnoge inkarnacije nagomilavati na sebe užasnu karmu? Ne postoji li za njega neka druga staza? Odgovaramo: zaista postoji. Neka ne teži višem od onoga što se osjeća sposobnim izvršiti ili ispuniti. Neka na sebe ne polaže teret pretežak za nošenje. Neka proučava filozofiju i "nauku duše"; može postati jedan od skromnih dobročinitelja čovječanstva, a da ne posjeduje nikakve "nadnaravne moći". Siddhisi (ili moći Ahata) samo su za one koji su sopsobni upravljati životom i koji se podvrgavaju užasnim žrtvama koje se zahtjevaju. Neka znaju i zauvijek upamte da je istinski Okultizam ili teozofija "veliko samoodricanje", potpuno neuvjetovano u mislima i u djelima. To je ALTRUIZAM, stanje van kalkulacija ranga zajedničkog življenja. "Ne za sebe, već za svijet on živi", postaje postulat onog koji se zalaže za takav rad. Tijekom prvih godina probacionizma mnogo se toga zaboravlja. Ali "prihvaćenost" ne može biti ostvarena prije nego što nestane osobnosti i prije nego što ona ne postane dobrohotnom silom prirode. Nakon toga postoje dva pola, dva puta. Središnji put, put odmora, ne postoji. Korak po korak, često tijekom mnogobrojnih inkarnacija i bez devahaničkog prekinuća, mukotrpno uspinjanje zlatnim ljestvama vodi k Mahatmi (Ahat ili stanje Bodhisattve) - ili - ili padu sa ljestava pri prvom krivom koraku i zapadanje u stanje dugpa ? Sve to je nepoznato. Ostavljeno je po strani. Zaista, onaj tko je sposoban slijediti tihu evoluciju prethodnih težnji kanidata, često se veže za čudne ideje koje tako neprimjetno počinju zauzimati njegov um. Postoje oni čije su razumne snage izopačene čudnim utjecajima, pa im se čini kako životinjske strasti mogu biti tako profinjene i uzvišene da njihova vatra i bijesne sile mogu iznutra promijeniti smjer; da mogu biti pohranjene i zatvorene u nečijim grudima sve dok ne dođe do ekspanzije te energije, ali usmjeravanje prema višim i svetijim ciljevima; sve dok, naime, kolektivna i neprotumačena snaga ne prisili njezina posjednika na ulazak u istinsko Svetište Duše i prebivanje u prisutnosti Učitelja --VIŠE BITI. Zbog toga se neće boriti sa svojim strastima, niti će im robovati. Jednostavno će snažnim naporom volje oboriti divlje plamenove i držati ih unutar svoje prirode, dopuštajući vatri da tinja pod tankim slojem pepela. Oni se veselo podvrgavaju torturi spartanskog dječaka koji dopušta lisici da proždere njegovu utrobu, umjesto da se os nje odmakne. O, jadni slijepi zanesenjaci.
I nadaju se da se frupa pijanih dimnjačara, još toplih i čađavih poslije rada, može zatvoriti u Svetište, a ono ukrasiti bijelom zastavom čistoće i da će umjesto da njihovi prisustvom zastavabude pretvorena u prljavu krpu, oni zagospodariti svetom odajom i iz tog svetišta izići neokaljani. Zašto ne zamisliti da će tucet tvorova zatvorenih u čistu atmosferu Dgon-pa (samostan) izići iz njega impregnirani mirisom tamjana) ? Čudna zabluda ljudskog uma. Može li biti tako? Razjasnimo to. "Učitelj" u svetištu naše duše je "Više Ja", bižanski duh čija se svjesnost izvodi i temelji isključivo na Umu (u najmanju ruku tijekom mentalnog života čovjeka) i nazivamo ga Ljudskom dušom ili osobnom dušom (duhovna je duša nosilac Duha). U svom je višem aspektu ljudska duša sastavljena od duhovnih težnji, htijenja i božanske ljubavi, u nižem aspektu, životinjskih želja i zemaljskih strasti, postoji povezanost sa astralnim tijelom koje je sjedište svega. Zbog toga je osobna duša veza i posrednik između animalne prirode čovjeka, koju višim razumom nastoji podvrgnuti i uzvišene duhovne prirode prema kojoj teži tijekom borbe sa životinjom iznutra (životinjska priroda). Ovo posljednje je instiktivna "životinjska duša" i sjedište tih uspavanih strasti koje, umjesto da su uništene, ostaju zatvorene u grudima nekog nesmotrenog entuzijasta. Kako mogu očekivati da će se blatna voda životinjskog odvodnog kanala pretvoriti u kristalno čistu vodu života? I gdje, na kojem tlu mogu biti zatvoreni da ne bi djelovali na čovjeka? Divlje strasti ljubavi i žudnje još uvijek su žive i dopušta im se boravak na mjestu njihova rođenja - u animalnoj duši. Jer i viši i niži dijelovi "Ljudske duše" ili Uma odbijaju primiti takvog sustanara, iako ne mogu izbjeći sramoti koja na njih pada uslijed samog njegovog postojanja. "Više Ja" ili Duh, nije sposoban asimilirati takve loše osjećaje, jednako kao što voda pomiješana sa uljem ili nekim prljavim talogom ne može zadržati svoju čistoću. Jedina veza između zemaljskog čovjeka i Višeg Ja je Um i on je u neprekidnoj opasnosti da ga te strasti, koje se u svakom trenutku mogu probuditi, ne povuku nadolje, gdje će biti uništen u provaliji materije. Kako ikada može doći do usklađenosti sa božanskim skladom najvišeg Izvora, kada je ona uništena samom prisutnošću animalnih strasti? Kako sklad može prevladati i zavladati, kada je duša okaljana i rastresena nemirom strasti i zemaljskim željama tjelesnih osjeta ili čak "Astralnim čovjekom". "Astral", sjenoviti dvojnik (u čovjeka kao i životinje), nije suputnik božanskog Ega (više Ja) već zemaljskog tijela. Astral je veza između osobne biti tj. Nižeg manasa i tijela, te je nosilac prolaznog, a ne vječnog života. Nalik čovjekovoj sjeni, astral pokorno i mehanički slijedi čovjekove pokrete i impulse. Zbog toga je vezan za materiju i ne uspinje se ka duhovnom. To se, međutim događa samo onda kada su snage strasti mrtve, kada su uništene i rastvorene unutar okruženja nepopustljive volje; ne samo kada su sve požude i želje tijela mrtve, već i kada je uništeno prepoznavanje osobne Biti, a "Astral" je tada svojom neznatnošću jednak nuli, kako bi jedinstvo sa "Višim Ja" moglo biti sprovedeno. Sjedinjenje sa "Višim Ja" može biti ostvareno samo kada je poništena snaga strasti, kada astral odražava čovjeka koji je ovladao sobom, kada je nestalo sebične osobnosti. Tada briljantni Augoeides, božansko Ja, vibrira u svjesnom skladu sa oba pola ljudskog bića; pročišćenim materijalnim čovjekom i uvijek čistom duhovnom dušom. Čovjek stoji u prisutnosti svog višeg Ja, svoga Učitelja, Krista mističnih gnostika i jednom se zauvijek sa NJIM sjedinjuje.
Kako je stoga moguće misliti da bi čovjek mogao proći kroz "uska vrata" Okultizma, kada su njegove svakodnevne misli vezane zemaljskim stvarima, željom za posjedovanjem i moći, žudnjom, ambicijama i dužnostima koje su, ma koliko bile časne i poštene, još uvijek zemaljske? Čak i ljubav spram žene i obitelji, najlišća od najnesebičnijih osobina, zapreka je stvarnom Okultizmu. Ako za primjer uzmemo svetu ljubav majke prema djetetu, ili muža prema ženi, i potpuno ih analiziramo vidjet ćemo da još uvijek postoji jednostrani osobni egoizam kod majke, a dvostruko izražen kod supružnika. Zar majka ne bi za život svog djeteta od srca žrtvovala stotine, pa i tisuće života? Koji ljubavnik ili pravi suprug ne bi slomio srce svake druge žene i muškarca da bi udovoljio želji svoje ljubavi? Rečeno nam je: to je tako prirodno. I jest ispravno, ali po pravilima ljudskih osobina, a ne po pravilima božanske univerzalne ljubavi. Jer dok je naše srce puno misli na malu grupu nama dragih i bliskih bića, kako se u duši može naći imalo mjesta za ostatak čovječanstva? Koliko će nam ljubavi i pažnje preostati za "veliko siroče"? I kako će naša duša čuti "slabašni i jedva čujni glas" kada je potpuno zaokupljena vlastitim privilegiranim stavovima? Koje se mjesto u njoj ostavlja za zajedničke potrebe čovječanstva, da bi se one osjetlile i da bi to rezultiralo odgovornošću? Onaj koji nastoji postići mudrost univerzalnog uma, mora ga dosegnuti kroz čitavo čovječanstvo, bez obzira na rasu, boju kože, religiju ili socijalni status. Samo altruizam, a ne egoizam, čak ni u svojim najelegantnijim i najotmjenijim koncepcijama, može voditi čovjeka sjedinjenju njegovog osobnog Ja sa univerzalnim Ja. Tim potrebama i tom radu treba se posvetiti istinski učenik istinskog Okultizma ako nastoji doseći teozofiju (theosophia), božansku Mudrost i Znanje. Aspirant mora potpuno odlučiti između svjetovnog života i života Okultizma. Beskorisno je i sasvim uzaludno nastojati sjediniti oba, jer nitko ne može služiti dva gospodara i oba zadovoljiti. Nitko ne može služiti svome tijelu i višoj duši, izvršavati obiteljske obveze i svoju univerzalnu dužnost, a da jednom ili drugom ne uskrati svoja prava. Položit će svoje uho na taj još uvijek "jedva čujni glas", a ipak neće čuti njegov vapaj; ili ako osluhne njegov vapaj, ostat će gluh na glas čovječanstva. To će biti bezuspješna i suluda borba za gotovo svakog oženjenog čovjeka, koji će nastojati provoditi pravi praktični Okultizam, umjesto da proučava njegovu teoretsku filozofiju. Stalno će se nalaziti između glasa neosobne božanske ljubavi prema čovječanstvu i osobne, zemaljske ljubavi. To će ga samo dovesti do neuspjeha u vršenju jedne ili druge, ako ne i obje dužnosti. A može se dogoditi i nešto gore. Ako si onaj tko se obvezao Okultizmu dozvoli zadovoljavanje zemaljskih ljubavi i želja, gotovo će trenutno osjetiti posljedicu koja se očituje odvajanjem od neosobnog božanskog stanja i padanjem prema nižim razinama materije. Osjećani ili mentalno samozadovoljstvo rezultira trenutnim gubitkom moći duhovnog saznanja. Glas Učitelja više se ne može razlikovati od nečijih žudnji ili čak od želja Dugpi, dobro se ne može razlikovati od zla, glas moralnosti od puke kazuistike. Plod Mrtvog Mora pojavljuje se u najveličanstvenijem mističnom oblike, samo da bi se pretvorio u pepeo na usnama i gorčinu u srcu, rezultirajući u:
"Dubini sve dubljoj, mraku sve mračnijem; ludosti umjesto mudrosti, krivici umjesto nevinosti; tjeskobi umjesto zanosa i umjesto nade očajem."
Helena Petrovna Blavatsky
VAŽNO ZA UČENIKE
Postoje mnogi ljudi koji tragaju za praktičnim uputama u Okultizmu. Nameće se stoga potreba jednom, jasno za sve, utvrditi:
a) Suštinsku razliku između teoretskog i praktičkog Okultizma, ili onoga što je opće poznato kao Teofozija s jedne i Okultnih znannosti s druge strane.
b) Prirodne poteškoće koje se osnose na proučavanje posljednjeg (Okultne znanosti).
Postati Teozofom nije teško. To može biti svaka osoba prosječnih intelektualnih sposobnosti sklona metafizičkom, osoba čistog i nesebičnog života koja nalazi više radosti u pomaganju svojim bližnjima nego u primanju pomoći, ona koja je uvijek spremna žrtvovati vlastitu udobnost u korist drugih ljudi, ona koja voli Istinu, Dobrotu i Mudrost zbog njih samih, a ne uslijed koristi koje iz toga mogu proizaći. Ali druga je stvar zakoračiti na Put što vodi znanju o onome što treba učiniti, kao i pravilnom razlikovanju dobra od zla; Put koji, također, vodi čovjeka onoj moći kojom može učiniti dobro prema vlastitoj želji, često čak i bez vidljivog podizanja prsta. Osim toga, postoji važna činjenica sa kojom učenik mora biti upoznat, a to je ogromna i gotovo neograničena odgovornost koju učitelj preuzima radi dobrobiti svog učenika. Od gurua sa istoka koji podučavaju javno ili tajno, pa do nekolicine kabalista zapadnih zemalja koji prenose rudimentne svete znanosti, često nije prisutna svijest o opasnosti kojoj se izlažu. Svaki je od tih "Učitelja" podvrgnut istom, nepromijenjivom zakonu. Od trenutka kada zaista počinju podučavati i povjeravati određene moći ili sposobnosti svojim učenicima, koje mogu biti fizičke, psihičke ili mentalne, preuzimaju na sebe sve grijehe učenika povezane sa okultnim znanostima, bio to propust ili ovlaštenje, do trenutka kada učenik postaje Učiteljem, a time i sam izravno odgovornim. Postoji jedan mistični i sudbonosni religiozni zakon koji je duboko štovan u grkokatoličkoj crkvi, napola zaboravljen u rimokatoličkoj, a potpuno zanemaren u protestanta. Potječe iz najranijih dana kršćanstva, te je simbol i izražaj onog okultnog zakona koji je ranije bio poznat kao odnos između Učitelja i učenika. To je dogma apsolutne svetosti odnosa sa kumovima koji postaju zaštitnici djeteta kome kumuju, postajući u obredu krštenja sa njim duhovno povezani. Kumovi na sebe preuzimaju sve grijehe kumčeta, sve do trenutka kada dijete postane sposobno razlikovati dobro i zlo, postajući odgovorno za svoja djela i postupke. Ovime možemo protumačiti zbog čega su Učitelji strogi i šutljivi, te zbog čega se od učenika ("čela") zahtijeva da odsluži sedam godina probacionizma kako bi dokazao svoju spremnost i razvio kvalitete neophodne za vlastitu sigurnost i sigurnost Učitelja. Okultizam nije magija. Relativno je lako naučiti lukavost čarolijama i metode korištenja tajanstvenog, ali to su ipak materijalne sile fizičke prirode. U čovjeku se ubrzo pobuđuju snage animalne duše, te se sile (energije) koje pokreće njegova ljubav, mržnja i strast spremno razvijaju. Ali to je crna magija ili čarobnjaštvo, jer isključivo o motivu ovisi da li će upražnjenje neke sposobnosti biti crna i zloćudna ili bijela i dobrohotna magija. Duhovne snage nemoguće je koristiti sve dok postoji i najmanja trunka sebičnosti. Jer, sve dok namjera u potpunosti nije iskrena i čista, duhovne će se energije transformirati u psihičke, koje djelujući na astralnoj razini mogu dovesti do katastrofalnih rezultata. Moći i sile animalne prirode jednako mogu koristiti sebični i osvetoljubivi, kao i nesebični i sveoprostivi. Duhovnim snagama i energijama mogu upravljati samo oni savršeno čistog srca. To je božanska magija. Koji se, stoga uvjeti zahtijevaju da bi se postalo učenikom Božanskog znanja - "Divina sapientia"? Treba reći da o tome nije moguće davati bilo kakve upute sve dok učenik tijekom godina učenja ne udovolji određenim uvjetima, strogo ih se pridržavajući čitavo vrijeme. Taj uvjet je nužnost i sine qua non. Niti jedan čovjek ne može poletjeti sve dok joj ne narastu krila, a pred njom je prostor i njena hrabrost da u taj prostor vjeruje. Čovjek koji želi rukovati mačem sa dvije oštreice mora biti savršeni poznavalac, kako već pri prvom pokušaju ne bi povrijedio sebe ili, što je još gore, druge. Svaki instruktor sa istoka posjeduje niz "privatnih pravila", koja nam mogu dati približnu ideju o uvjetima pok kojima samoproučavanje Nebeske Mudrosti može biti vršeno bez opasnosti, tj. Bez opasnosti da će božansko biti nadomješteno crnom magijom. Slijedećih je nekoliko odlomaka izabrano iz velikog broja takvih, uz pobliža tumačenja.
1. Mjesto izabrano za primanje uputa ne smije zbunjivati um i mora biti ispunjeno magnetskim predmetima "poticajnih utjecaja". Između ostalih stvari tamo se mora nalaziti pet svetih boja sjedinjenih u krugu. Mjesto mora biti oslobođeno svakog zloćudnog utjecaja koji lebdi zrakom uokolo. Mjesto mora biti odvojeno i nekorišteno u bilo koju drugu svrhu. "Svete boje" su prizmatične nijanse svrstane na određeni način, jer posjeduju snažnu magnetičnost. "Lošim utjecajima" smatraju se bilo koji poremećaji kao što su razdori, svađe, loši osjećaji itd., jer oni djeluju neposredno na astralno svjetlo, tj. U atmosferi mjesta, lebdeći u zraku. Izgleda da je na prvi pogled ovaj uvjet lako ispuniti, ali dljnjim će se razmatranjem uvidjeti da je jedan od najtežih.
2. Prije nego što učeniku bude dozvoljeno učenje "licem u lice", on mora postići prethodna saznanja u odabranom društvu drugih upasaka (učenici) čiji broj mora biti neparan. "Licem u lice" označava u ovom slučaju učenje neovisno ili odvojeno od drugih, kada učenik dobija upute licem u lice od sebe samog (njegovo božansko, uzvišeno JA) ili od svoga gurua. Tada svatko prima svoj dio uputa, ovisno o upotrebi svojih saznanja. To se može dogoditi samo na kraju ciklusa uputa.
3. Prije nego što ti (Učitelju) priopćiš svojem Lanuu (svete) riječi Lamrina, ili mu dopustiš da se spremi za Dubjet, moraš paziti da tvoj um bude potpuno pročišćen i u miru sa svime, posebno sa svojim drugim Ja (bit ili suština). U protivnom će riječi Mudrosti i dobrog Zakona biti raspršene i razasute vjetrom. "Lamrin" je zbirka praktičnih uputa koje je napisao Tson-kha-pa. Sastoji se od dva dijela: jednoga za svećeničku ili egzoterijsku, i drugoga za ezoterijsku uporabu. "Spremiti se" za Dubjet znači pripremati stvari koje se koriste za vidovnjaštvo, poput ogledala i kristala. "Drugi Ja" odgovaraju učenicima. Nikakav uspjeh nije moguć sve dok najveći sklad ne zavlada među učenicima. Učitelj vrši izbor prema magnetskoj i električnoj prirodi učenika, približavajući i pažljivo usklađujući pozitivne i negativne elemente.
4. Za vrijeme učenja upasake moraju biti sjedinjeni kao prsti na ruci. Moraš utisnuti u njihove umove da sve što povrijeđuje jednog, povrijeđuje i druge; i ako veselje jednog ne odzvanja u grudima drugih, tada je uvjet koji se zahtijeva izostao i beskorisno je nastavljati. Ako je prethodni izbor bio usklađen sa magnetskim zahtjevima, to se teško može dogoditi. S druge, pak, strane učenici koji su spremni primiti istinu, uslujed svoga temperamenta i nemogućnosti uspostavljanja sklada sa svojim suputnicima, mogu čekati godinama.
5. Guru mora uskladiti učenike poput žica na lutnji (vina) od kojih je svaka drugačija, ali sve zajedno odišu skladnim tonom. Zajedno čine klavijaturu koja u svim svojim dijelovima odgovara i na najmanji dodir (dodir Učitelja). Na taj će se način njihov um otvoriti harmonijama Mudrosti, vibrirajući u modulaciji znanja kroz sve i svakog od njih ugodnim djelovanjem za prisutne bogove (anđeli skrbi ili pokroviteljstva) i korisnim za učenika. Na taj će način Mudrost zauvijek biti utisnuta u njihovim srcima, a sklad zakona nikada neće biti narušen.
6. Oni koji žele postići znanje slijedeći siddhise (okultne snage) moraju se odreći svih ispraznosti svijeta i života (dalje slijedi nabrajanje siddhisa).
7. Nitko ne može osjećati razliku između sebe i svojih suputnika, te nadmoćno nad ostalima izreći: "Ja sam najmudriji. Ja sam svetiji i draži Učitelju od moga brata, od drugih." Misli učenika pretežno moraju biti usmjerene na njegovo vlastito srce, odagnajući iz njega svaku neprijateljsku misao prema bilo kojem živom biću. Ono (srce) mora biti ispunjeno osjećajem neodvojenosti od ostalih bića i Prirode. Drugaćiji uspjeh ne može doći.
8. Lanu (učenik) mora strahovati od vanjskih utjecaja života (magnetska emanacija živih bića). Zbog toga, dok je sjedinjen sa svojom unutarnjom prirodom, mora paziti da svoje vanjsko tijelo odvoji od svakog vanjskog utjecaja. Nitko osim njega samog ne smije jesti iz njegova tanjura, niti piti iz njegove čaše. Mora izbjegavati tjelesni kontakt (tj. Da bude diran ili da dita) sa ljudskim, kao i sa životinjskim bićima. Nisu dozvoljeni kući ljubimci i zabranjeno je dodirivati određeno drveće i bilje. Učenik mora živjeti u svojoj vlastitoj atmosferi kako bi je individualizirao u okultne svrhe.
9. Um mora ostati neosjetljiv prema svemu osim prema univerzalnoj istini kako "Doktrina srca" ne bi postala "Doktrinom oka" (prazni egzoterijski rituali).
10. Učenik ne smije konzumirati životinjsku hranu bilo koje vrste, niti bilo što što u sebi nosi život. Također ne smije piti vino i alkohol, niti koristiti opijum, jer sve te stvari djeluju kao zli dusi (lhamaym) koji vežu nepromišljenog i uništavaju razumjevanje. Vino i alkohol sadržavaju i čuvaju loš magnetizam svih ljudi koji su ga stvarali. Meso čuva psihičke karakteristike životinje od koje potječe.
11. Najdjelotvorniji način za postizanje znanja i priprema za primanje više mudrosti su meditacija, uzdržavanje i izvršavanje moralnih dužnosti, blagih misli, ljubaznih riječi i dobrih djela kao i dobronamjernost prema svemu, sa potpunim zaboravljanjem sebe samog.
12. Jedino se uz pridržavanje prethodnih pravila Lanu, može nadati da će, u primjerenom vremenu, doseći siddhise arhata, i da će ga taj napredak postupno voditi k sjedinjenju sa UNIVERZALNOM SVEUKUPNOŠĆU.
Ovih je dvanaest odlomaka izabrano između 72 pravila, kojih bi nabrajanje bilo beskorisno zbog toga što u Evropi nemaju nikakvog značenja. Ali čak i tih nekoliko, dovoljno je za uvid u neizmjerne poteškoće koje zaposjedaju put budućeg "Upasake" koji je rođen i odgajan u zemljama zapada. Svo obrazovanje na zapadu, a posebice u Engleskoj, prožeto je principom suparništva i borbe. Na svako se dijete utječe da uči što ,brže, da bude bolje od svojih vršnjaka i da ih na svaki način nadmaši. Ono što se krivo naziva "prijateljskim rivalstvom" ustrajno se potiče, a isti je mentalitet podupiran i ojačavan u svakom životnom detalju. Može li sa takvim idejama, koje su u njega ugrađivane od djetinjstva, zapadni čovjek imati prema svojim suputnicima osjećaj zajedništva "poput prstiju na jednoj ruci"?. Njegovi suputnici nisu njegov vlastiti izbor i ne postoje zbog njegove osobne simpatije ili procjene. Njih je izabrao njihov Učitelj iz sasvim drugačijih razloga. Onaj tko želi biti učenikom najprije mora biti dovoljno jak da u svom srcu ubije sve nesklonosti i antipatije prema drugima. Koliko je Zapadnjaka pripravno ti prihvatiti ozbiljno? S druge strane, detalji svakodnevnog života i uputa da se ne dirne čak ni ruka najmilijeg ili najdražeg, toliko su suprotni zapadnom običaju izražavanja ljubavi i dobrog raspoloženja. Kako hladno i kruto to može izgledati. Ljudi mogu reći da je egoistično uzdržavati se u davanju radosti drugima zbog vlastitog razvoja. One koji tako misle ostavimo da u slijedećem životu zaista pokušaju stupiti na Put. Ipak, neka ne slave vlastitu nesebičnost. Jer u stvarnosti to je samo privid kojem dopuštaju da ih zavede, i konvencionalna stanovišta utemeljena na emocijama i zavaravanju i takozvana uslužnost, stvari su nerealnog života, a ne zapovijedi Istine. Ali čak i da ostavimo po strani te poteškoće koje mogu biti smatrane vanjskim, iako se njihovoj važnosti ne pridaje manje značenje, kako se učenici zapada mogu uskladiti ili harmonizirati, kao što se ovdje od njih traži? Koliko je ojačala osobnost u Evropi i Americi možemo vidjeti u činjenici da tamo ne postoji niti jedna škola umjetnosti čiji članovi ne mrze ili nisu ljubomorni jedan na drugoga. "Profesionalna" mržnja i zavist postala je poslovična. Ljudi za sebe traže probitak po bilo koju cijenu, a tzv. susretljivost života samo je prolazna maska pokrića tih demona mržnje i ljubomore. Na Istoku se duh "neodvojenosti" postepeno usađuje do djetinjstva pa nadalje, kao na Zapadu duh suparništva. Osobna ambicija, osobni osjećaji i želje, na istoku nisu ohrabrivani da rastu tako razuzdano. Jednako kao i prirodno plodna zemlja koja se kultivira na ispravan način, tako i dijete izrasta u čovjeka u kojem snažna i moćna postaje navika podvrgavanja svojeg nižeg JA u više. Na zapadu prevladava uvjerenje da su vodeći principi ljudskog ponašanja ugoda ili neugoda (simpatija ili antipatija) prema drugim ljudima ili stvarima; na kraju oni postaju životnim načelima i nastoje se nametnuti drugima. Oni koji se žale da su u Teozofskom društvu malo naučili, neka usmjere svoju šažnju na riječi iz članka objavljenog u časopisu Path (Put) veljače 1888.: "Na svakom od stupnjeva, ključ je sam aspirant." Nije "strah od Bogova" početak mudrosti, već je znanje o SEBI (bit, prava suština) SAMA MUDROST. Svakom učeniku Okultizma koji je započeo ostvarivati neke od izloženih istina ukazuje se veliki i istinit odgovor Delfijskog proročišta, koji se ukazivao svima koji su došli tražiti Okultnu Mudrost, a kojeg je mudri Sokrat toliko često ponavljao:
ČOVJEČE, UPOZNAJ SEBE SAMOG.
SUPROSTNOSTI OKULTIZMA I OKULTNIH VJEŠTINA
Često sam čuo, ali do sada nikada ne vjerovah,
da postoji onaj tko pomoću magičnih čari
može svojim nepoštenim ciljevima
podčiniti zakone Prirode.
Časopis Korespodencija, u svibnju 1888., objavljuje različita pisma koja svjedoče o snažnom utisku koje je na čitatelje ostavio naš članak Praktični okultizam, uz travnja iste godine. Ta pisma dokazuju i potvrđuju dva logička zaključka:
Da postoji mnogo više obrazovanih i učenih ljudi koji vjeruju u postojanje Okultizma i magije (Okultizam i magija su potpuno različiti) nego što moderni materijalisti mogu zamisliti.
Da mnogi od onih koji vjeruju (uključujući i veliki broj teozofa) nemaju jasnu predodžbu o prirodi Okultizma i miješaju ga sa okultnim znanostima općenito, ukljućujući tu i crnu magiju.
Njihove predodžbe o moćima koje Okultizam daje čovjeku, kao i načini kojima di ih postigli, različiti su i maštoviti. Neki zamišljaju da je za uzjednačavanje Zanonijem potreban samo Učitelj, koji će pokazati Put. Drugi vjeruju da treba prijeći Sueski kanal i poći u Indiju kako bi nadmašili Rogera Bacona, ili čak grofa St. Germaina. Mnogi za svoj ideal uzimaju Margravea i njegovu navijek obnavljajuću mladost, nimalo se ne obazirući na dušu i cijenu koju ona za to plaća. Nije mali broj onih koji Okultizam brkaju sa "proročicom iz Endore , koja je preko razjapljene zemlje zazivala slabašne duhove da iziđu na svjetlo dana", kako bi na temelju tog junaštva bili štovani kao utvare Adepta.
"Ceremonijalna magija", prema pravilima podrugljivo izloženim od Eliphasa Levija, još je jedan zamišljeni alter ego filozofije davnih arhata. Ukratko, prizme kroz koju Okultizam promatraju lakovjernici filozofije, toliko su različite i raznobojne, koliko ih već ljudska fantazija može uobličiti. Ukoliko im se kaže gola istina, da li će kandidati za Mudrost i Moć biti jako ogorčeni? No, nije samo korisno, već postaje i neophodno lišiti zablude većinu njih, prije nego što postane prekasno. Istina o tome može se izreći sa vrlo malo riječi: Među stotinama onih koji se na zapadu nazivaju okultistima, nema ni pola tuceta onih koji bi imali približno ispravnu ideju o prirodi znanosti kojom žele zagospodariti. Uz nekoliko iznimaka, svi su oni na putu čarobnjaštva; ali prije nego li se pobune protiv ove tvrdnje, neka u kaosu koji vlada njihovim umovima uspostave narušeni red. Neka najprije upoznaju istinski odnos između okultne znanosti i Okultizma, kao i razliku između jednog i drugog; ako im se tada činilo da su u pravu, još uvijek će osjećati ljutnju. U međuvremenu mogu naučiti da se Okultizam razlikuje od magije, kao što se veličanstveno sunce razlikuje od noćne svjetiljke; kao što se veličanstveni i besmrtni čovjekov duh - refleksija apsolutne, bezuzročne i nespoznajne SVEUKUPNOSTI - razlikuje od smrtnog tijela i praha u koji se pretvara.
U našem visokociviliziranom zapadnom društvu, gdje su stvoreni suvremeni jezici i izumljene riječi što izražavaju nove ideje i misli, nije se osjetila potreba za stvaranjem novih riječi kojima bi se izrazilo ono što je prešutno smatrano praznovjerjem, jer je svaka nova mentalna uvjetovanost materijalizirana hladnom atmosferom zapadnog egoizma. Takve riječi mogu izražavati samo ideje koje je kulturni čovjek postavio u svome umu, za kojeg je magija sinonim za izvođenje čarobnjaštva, čarolije jednake potpunom neznanju,a Okultizam tužni ostatak neuravnoteženih srednjevjekovnih filozofa vatre kao što su Jacob Boehmes i St.Martins; sve su to izrazi koji se smatraju više nego dovoljnim za pokrivanje cijelog opdručja "šarlatanstva".
Riječi kao "magija", "čarobnjaštvo" i "okultizam" upotrebljavaju se na zapadu sa podcjenjivanjem, za opisivanje nečistih vremena i preverznih razdoblja paganizma. Zbog toga u našem jeziku ne postoje riječi koje bi odredile i smanjile razliku između odgovarajućih nadnaravnih sposobnosti ili između nauka kojima se one mogu postići, sa onom točnošću i jasnoćom kakvom su određene u istočnim jezicima, posebno sanskrtu. Što riječi "čudo" i "čarolija" (riječi koje su u svom značenju istovjetne i prema tumačenju poznatih autoriteta, izražavaju ideju stvaranja predivnih stvari kršenjem zakona prirode!!) znače onima koji ih čuju ili izgovore? Kršćanstvo, usprkos tome što krši zakone prirode čvrsto vjeruje u čuda, jer kaže da ih je Bog stvorio preko Mojsija, a čuda ili čarolije koje izvode faraonovi čarobnjaci omalovažava, ili ih pripisuje demonu.
Posljednji naši pobožni neprijatelji, povezuju Okultizam sa demonskim djelovanjem, dok se njihovi nevjerni protivnici smiju i Mojsiju i magima i okultistima, a mogli bi i pocrvenjeti kada bi izrekli ma kakvu ozbiljnu misao o tom praznovjerju. Sve je to posljedica toga što ne postoje riječi koje bi mogle pokazati razliku; ni jedna riječ kojom bi se izrazila razlika između svjetla i sjene, između uzvišenosti i istine. Apsurdne su i besmislene teološke interpretacije koje govore o "narušavanju zakona prirode" od strane čovjeka, Boga ili đavla. Uzvišena i istinita su znanstvena čuda i čarolije Mojsija i maga, koje su u podudarnosti sa prirodnim zakonima. Kako Mojsije, tako su i egipatski magi učili Mudrost i istinski Okultizam u Svetištima koja su bila akademije i znanstvena udruženja toga vremena.
Riječ Okultizam sigurno sadrži grešku, s obzirom da je prevedena iz složenice Gupta-Vidya ili "tajno znanje". Ali znanje o čemu? Mogli bi nam pomoći neki od sanskrtskih izraza.
Između mnogih imena različitih vrsta ezoterijske znanosti koja se pojavljuje u ezoterijskim Puranama navest ćemo četri najodličnija:
Yajna-Vidya je zananje o okultnim moćima koje je izvođenjem određenih religioznih ceremonija i rituala probuđeno u prirodi.
Mahavidya ili "veliko znanje", magija kabalista i obožavatelja tantrizma; često čarobnjaštvo najgore vrste.
Guhya-Vidya, znanje o mističnim snagama koje počivaju u Zvuku (eter), pa stoga i u mantrama (pjevajuće molitve ili čaranja) i ovise o ritmu i korištenoj melodiji; drugim riječima, magijska je svečanost zasnovana na znanju o prirodnim silama i njihovom međusobnom odnosu.
4. Atma-Vidya, što se prevodi kao "Znanje o duši", istinska je mudrost orijentalista, čije je značenje mnogo dublje.
Atma-Vidya je jedina vrsta okultizma koja bi trebala inspirirati svakog čistog, i nesebičnog teozofa koji cijeni "Svjetlo na putu". Ostale su vrste Okultizma tek grane okultne znanosti, tj. Temeljne umjetnosti koja je zasnovana na znanju o krajnjoj suštini svih stvari u kraljevstvu prirode (minerali, biljke i životinje). Onaj tko poznaje tu osnovnu znanost, poznaje također i materijalno kraljevstvo prirode, jer sama je suština nevidljiva i do sada se izbjegavalo naučno je istraživati. Alkemija, astrologija, okultna fiziologija i hiromantija postoje u prirodi, a znanosti koje se možda zbog svoje netočnosti nazivaju egzaktnima, u ovom razdoblju paradoksalnih filozofija, otkrivene su ništa više od gore navedenih umjetnosti. Ali vidovitost, u Indiji simbolizirana "Šivinim okom", u Japanu nazivana "Beskonačnim viđenjem", nije hipnotizam, nezakonito dijete mesmerizma i ne može biti postignuta putem takvih vještina. Svim ostalim vrstama okultizma može se dominirati i postići ih, ali sa Atma-Vidyom je drugačije. Ona ih sve uključuje i može ih čak prigodno koristiti, ali tek nakon što su očišćene od nečistoće; za dobrohotne ciljeve i pazeći da ostanu nedirnute od svake motivacije izazvane sebičnim motivima. Protumačimo: bilo koji čovjek, bez velike pripreme može proučavati gore navedene "okultne vještine", čak i bez prihvaćanja ikakvog drugačijeg načina življenja. Može čak biti oslobođen svih visokih standarda moralnosti. U ovom će posljednjem slučaju učenici zapasti u nisku vrstu čarobnjaštva, srljajući u ponor crne magije. Ali, zar im je to važno? Vuduisti i Dugpe također jedu, piju i šale se nad hekatombama svoje gadne umjetnosti. A isto to čine i ljubazna gospoda vivisekcionisti, te diplomirani "hipnotizeri" medicinskih fakulteta. Jedina je razlika između njih što su dugpe i vuduisti svjesni svojih postupaka, a vivisektori drupe Charcot i Richet nesvjesni. Ali kako će i jedni i drugi požnjeti plodove svojih djela u crnoj umjetnosti, kao zapadni praktičari neće pri tom propustiti profit, naknadu i reputaciju, usprkos kazni koja slijedi; jer, hipnotizerstvo i vivisekcija koji se prakticiraju u takvim školama, čisto su čarobnjaštvo i ne posjeduju znanje koje imaju vuduisti i dugpe, a koje grupa Charcot-Richet može postići tijekom 50 godina teškog naukovanja i eksperimentalnih promatranja. Stoga, neka oni što se žele uprljati u magiji, bez obzira da li razumiju njenu prirodu ili ne, ali koji smatraju da su pravila Atma.Vidye ili istinskog Okultizma preteška, krenu bez nje. Neka postanu magi u pravom značenju te riječi, pa makar vuduistima i dugpama bili još slijedećih deset inkarnacija. Ipak, interes naših čitatelja usmjeren je onima koji osjećaju neodoljicu privlačnost prema Okultizmu, ali koji još uvijek nisu ovladali svojim strastima, kao što nisu ovladali ni svojim egoizmom. Kako nastavljaju rastrgani između dvaju suprotnih sula? Jer često je bilo rečeno, a i sama je činjenica očigledna svakom promatraču, kada je želja za Okultizmom jednom probuđena u čovjekovom srcu, ne postoji više nada za mir, niti mjesto na čitavom svijetu gdje bi on pronašao odmor i smirenje. Uveden je u divlji i opustošeni svijet življenja pomoću nagrizajućeg nemira koji se ne može suzbiti. Njegovo je srce prepuno strasti i sebične želje koja mu dozvoljava da prođe kroz Zlatna vrata; ne nalazi odmor niti mir u svakodnevnom življenju. Mora li tada neminovno pasti u čarobnjaštvo i crnu magiju i kroz mnoge inkarnacije nagomilavati na sebe užasnu karmu? Ne postoji li za njega neka druga staza? Odgovaramo: zaista postoji. Neka ne teži višem od onoga što se osjeća sposobnim izvršiti ili ispuniti. Neka na sebe ne polaže teret pretežak za nošenje. Neka proučava filozofiju i "nauku duše"; može postati jedan od skromnih dobročinitelja čovječanstva, a da ne posjeduje nikakve "nadnaravne moći". Siddhisi (ili moći Ahata) samo su za one koji su sopsobni upravljati životom i koji se podvrgavaju užasnim žrtvama koje se zahtjevaju. Neka znaju i zauvijek upamte da je istinski Okultizam ili teozofija "veliko samoodricanje", potpuno neuvjetovano u mislima i u djelima. To je ALTRUIZAM, stanje van kalkulacija ranga zajedničkog življenja. "Ne za sebe, već za svijet on živi", postaje postulat onog koji se zalaže za takav rad. Tijekom prvih godina probacionizma mnogo se toga zaboravlja. Ali "prihvaćenost" ne može biti ostvarena prije nego što nestane osobnosti i prije nego što ona ne postane dobrohotnom silom prirode. Nakon toga postoje dva pola, dva puta. Središnji put, put odmora, ne postoji. Korak po korak, često tijekom mnogobrojnih inkarnacija i bez devahaničkog prekinuća, mukotrpno uspinjanje zlatnim ljestvama vodi k Mahatmi (Ahat ili stanje Bodhisattve) - ili - ili padu sa ljestava pri prvom krivom koraku i zapadanje u stanje dugpa ? Sve to je nepoznato. Ostavljeno je po strani. Zaista, onaj tko je sposoban slijediti tihu evoluciju prethodnih težnji kanidata, često se veže za čudne ideje koje tako neprimjetno počinju zauzimati njegov um. Postoje oni čije su razumne snage izopačene čudnim utjecajima, pa im se čini kako životinjske strasti mogu biti tako profinjene i uzvišene da njihova vatra i bijesne sile mogu iznutra promijeniti smjer; da mogu biti pohranjene i zatvorene u nečijim grudima sve dok ne dođe do ekspanzije te energije, ali usmjeravanje prema višim i svetijim ciljevima; sve dok, naime, kolektivna i neprotumačena snaga ne prisili njezina posjednika na ulazak u istinsko Svetište Duše i prebivanje u prisutnosti Učitelja --VIŠE BITI. Zbog toga se neće boriti sa svojim strastima, niti će im robovati. Jednostavno će snažnim naporom volje oboriti divlje plamenove i držati ih unutar svoje prirode, dopuštajući vatri da tinja pod tankim slojem pepela. Oni se veselo podvrgavaju torturi spartanskog dječaka koji dopušta lisici da proždere njegovu utrobu, umjesto da se os nje odmakne. O, jadni slijepi zanesenjaci.
I nadaju se da se frupa pijanih dimnjačara, još toplih i čađavih poslije rada, može zatvoriti u Svetište, a ono ukrasiti bijelom zastavom čistoće i da će umjesto da njihovi prisustvom zastavabude pretvorena u prljavu krpu, oni zagospodariti svetom odajom i iz tog svetišta izići neokaljani. Zašto ne zamisliti da će tucet tvorova zatvorenih u čistu atmosferu Dgon-pa (samostan) izići iz njega impregnirani mirisom tamjana) ? Čudna zabluda ljudskog uma. Može li biti tako? Razjasnimo to. "Učitelj" u svetištu naše duše je "Više Ja", bižanski duh čija se svjesnost izvodi i temelji isključivo na Umu (u najmanju ruku tijekom mentalnog života čovjeka) i nazivamo ga Ljudskom dušom ili osobnom dušom (duhovna je duša nosilac Duha). U svom je višem aspektu ljudska duša sastavljena od duhovnih težnji, htijenja i božanske ljubavi, u nižem aspektu, životinjskih želja i zemaljskih strasti, postoji povezanost sa astralnim tijelom koje je sjedište svega. Zbog toga je osobna duša veza i posrednik između animalne prirode čovjeka, koju višim razumom nastoji podvrgnuti i uzvišene duhovne prirode prema kojoj teži tijekom borbe sa životinjom iznutra (životinjska priroda). Ovo posljednje je instiktivna "životinjska duša" i sjedište tih uspavanih strasti koje, umjesto da su uništene, ostaju zatvorene u grudima nekog nesmotrenog entuzijasta. Kako mogu očekivati da će se blatna voda životinjskog odvodnog kanala pretvoriti u kristalno čistu vodu života? I gdje, na kojem tlu mogu biti zatvoreni da ne bi djelovali na čovjeka? Divlje strasti ljubavi i žudnje još uvijek su žive i dopušta im se boravak na mjestu njihova rođenja - u animalnoj duši. Jer i viši i niži dijelovi "Ljudske duše" ili Uma odbijaju primiti takvog sustanara, iako ne mogu izbjeći sramoti koja na njih pada uslijed samog njegovog postojanja. "Više Ja" ili Duh, nije sposoban asimilirati takve loše osjećaje, jednako kao što voda pomiješana sa uljem ili nekim prljavim talogom ne može zadržati svoju čistoću. Jedina veza između zemaljskog čovjeka i Višeg Ja je Um i on je u neprekidnoj opasnosti da ga te strasti, koje se u svakom trenutku mogu probuditi, ne povuku nadolje, gdje će biti uništen u provaliji materije. Kako ikada može doći do usklađenosti sa božanskim skladom najvišeg Izvora, kada je ona uništena samom prisutnošću animalnih strasti? Kako sklad može prevladati i zavladati, kada je duša okaljana i rastresena nemirom strasti i zemaljskim željama tjelesnih osjeta ili čak "Astralnim čovjekom". "Astral", sjenoviti dvojnik (u čovjeka kao i životinje), nije suputnik božanskog Ega (više Ja) već zemaljskog tijela. Astral je veza između osobne biti tj. Nižeg manasa i tijela, te je nosilac prolaznog, a ne vječnog života. Nalik čovjekovoj sjeni, astral pokorno i mehanički slijedi čovjekove pokrete i impulse. Zbog toga je vezan za materiju i ne uspinje se ka duhovnom. To se, međutim događa samo onda kada su snage strasti mrtve, kada su uništene i rastvorene unutar okruženja nepopustljive volje; ne samo kada su sve požude i želje tijela mrtve, već i kada je uništeno prepoznavanje osobne Biti, a "Astral" je tada svojom neznatnošću jednak nuli, kako bi jedinstvo sa "Višim Ja" moglo biti sprovedeno. Sjedinjenje sa "Višim Ja" može biti ostvareno samo kada je poništena snaga strasti, kada astral odražava čovjeka koji je ovladao sobom, kada je nestalo sebične osobnosti. Tada briljantni Augoeides, božansko Ja, vibrira u svjesnom skladu sa oba pola ljudskog bića; pročišćenim materijalnim čovjekom i uvijek čistom duhovnom dušom. Čovjek stoji u prisutnosti svog višeg Ja, svoga Učitelja, Krista mističnih gnostika i jednom se zauvijek sa NJIM sjedinjuje.
Kako je stoga moguće misliti da bi čovjek mogao proći kroz "uska vrata" Okultizma, kada su njegove svakodnevne misli vezane zemaljskim stvarima, željom za posjedovanjem i moći, žudnjom, ambicijama i dužnostima koje su, ma koliko bile časne i poštene, još uvijek zemaljske? Čak i ljubav spram žene i obitelji, najlišća od najnesebičnijih osobina, zapreka je stvarnom Okultizmu. Ako za primjer uzmemo svetu ljubav majke prema djetetu, ili muža prema ženi, i potpuno ih analiziramo vidjet ćemo da još uvijek postoji jednostrani osobni egoizam kod majke, a dvostruko izražen kod supružnika. Zar majka ne bi za život svog djeteta od srca žrtvovala stotine, pa i tisuće života? Koji ljubavnik ili pravi suprug ne bi slomio srce svake druge žene i muškarca da bi udovoljio želji svoje ljubavi? Rečeno nam je: to je tako prirodno. I jest ispravno, ali po pravilima ljudskih osobina, a ne po pravilima božanske univerzalne ljubavi. Jer dok je naše srce puno misli na malu grupu nama dragih i bliskih bića, kako se u duši može naći imalo mjesta za ostatak čovječanstva? Koliko će nam ljubavi i pažnje preostati za "veliko siroče"? I kako će naša duša čuti "slabašni i jedva čujni glas" kada je potpuno zaokupljena vlastitim privilegiranim stavovima? Koje se mjesto u njoj ostavlja za zajedničke potrebe čovječanstva, da bi se one osjetlile i da bi to rezultiralo odgovornošću? Onaj koji nastoji postići mudrost univerzalnog uma, mora ga dosegnuti kroz čitavo čovječanstvo, bez obzira na rasu, boju kože, religiju ili socijalni status. Samo altruizam, a ne egoizam, čak ni u svojim najelegantnijim i najotmjenijim koncepcijama, može voditi čovjeka sjedinjenju njegovog osobnog Ja sa univerzalnim Ja. Tim potrebama i tom radu treba se posvetiti istinski učenik istinskog Okultizma ako nastoji doseći teozofiju (theosophia), božansku Mudrost i Znanje. Aspirant mora potpuno odlučiti između svjetovnog života i života Okultizma. Beskorisno je i sasvim uzaludno nastojati sjediniti oba, jer nitko ne može služiti dva gospodara i oba zadovoljiti. Nitko ne može služiti svome tijelu i višoj duši, izvršavati obiteljske obveze i svoju univerzalnu dužnost, a da jednom ili drugom ne uskrati svoja prava. Položit će svoje uho na taj još uvijek "jedva čujni glas", a ipak neće čuti njegov vapaj; ili ako osluhne njegov vapaj, ostat će gluh na glas čovječanstva. To će biti bezuspješna i suluda borba za gotovo svakog oženjenog čovjeka, koji će nastojati provoditi pravi praktični Okultizam, umjesto da proučava njegovu teoretsku filozofiju. Stalno će se nalaziti između glasa neosobne božanske ljubavi prema čovječanstvu i osobne, zemaljske ljubavi. To će ga samo dovesti do neuspjeha u vršenju jedne ili druge, ako ne i obje dužnosti. A može se dogoditi i nešto gore. Ako si onaj tko se obvezao Okultizmu dozvoli zadovoljavanje zemaljskih ljubavi i želja, gotovo će trenutno osjetiti posljedicu koja se očituje odvajanjem od neosobnog božanskog stanja i padanjem prema nižim razinama materije. Osjećani ili mentalno samozadovoljstvo rezultira trenutnim gubitkom moći duhovnog saznanja. Glas Učitelja više se ne može razlikovati od nečijih žudnji ili čak od želja Dugpi, dobro se ne može razlikovati od zla, glas moralnosti od puke kazuistike. Plod Mrtvog Mora pojavljuje se u najveličanstvenijem mističnom oblike, samo da bi se pretvorio u pepeo na usnama i gorčinu u srcu, rezultirajući u:
"Dubini sve dubljoj, mraku sve mračnijem; ludosti umjesto mudrosti, krivici umjesto nevinosti; tjeskobi umjesto zanosa i umjesto nade očajem."