slavenska mitologija

User avatar
wilko
Posts: 34
Joined: Wed Dec 12, 2007 1:53 pm
Location: skopje,makedonija
Contact:

Slavenska mitologija

O slavenskoj mitologiji na žalost postoji jako malo podataka koji su najčešće nedovoljni. Najstariji pisani podatak koji govori o vjeri Južnih Slavena je djelo bizantskog pisca Prokopija (550.godina „De Bello Gothico“) koji govori da su Sloveni poštovali jednog boga-gromovnika Peruna, gospodara svijeta kojem su prinosili žrtve. Stariji naučnici su kao glavni izvor o mitologiji smatrali narodnu poeziju i folklor.
No, postoje nekoliko knjiga koje govore o nekolivini slavenskih plemena i njihovim bogovima. U kronikama Thietmara od Merseburga s početka 11. stoljeća se opisuje hram u gradu Radagastu gdje se štovao bog Svarožić. Drugi važan dokument je napisan u 12. stoljeću, Chronica Slavorum, koju je napisao njemački svećenik Helmond. On spominje Crnboga i Svantevita, najvažnijeg boga. Najvažniji dokument dolazi od danskog kroničara Saxo Gramaticusa koji je u svojoj knjizi Gesta Danorum opisao rat koji se odvijao u 1168.godini, a vodili su ga danski kralj Waldemar i slavensko pleme. Tu je srušen hram Svantevita. Saxo je opširno opisao štovanje Svantevita i sve običaje povezane s njime. Četvrti važni dokument su 3 biografije njemačkog ratnika i biskupa Sv. Otte, koji je u 12.stoljeću vodio ekspedicije na prostorima gdje su živjela slavenska plemena, blizu Baltičkog mora. Prema njegovim podatcima, glavni bog bio je Triglav.
Južni Sloveni su na Balkan donjeli brojna vjerovanja iz svoje domovine iza Karpata koja su se izmješala sa vjerovanjima i običajima starobalkanskih naroda. Poznato je da su stari Slaveni, kao i Kelti njegovali kult prema drveću i biljkama, te su modelirali i ukrašavali drveće rezbama. Knez Vladimir je 890. godine podigao vište takvog svetog drveća koji su predstavljali bogove kao što su Perun, Kor, Dažbog, Simargl, Stribog...Kada su prihvatili kršćanstvo (to je trajalo od 8. do 9. stoljeća), knez je naredio da se drva posjeku i bace u rijeku.
Glavno božanstvo, odnosno bog neba je ujedinjavao dva principa – dobro i zlo. On je imao dvojnu prirodu, prva je Belbog, a druga Crnbog (Ljutbog, Zlobog, utjecaj kršćanstva). Kod Egipćana crni bogovi su Oziris i Izida (Isis), Šiva i Kali, grčka Demetra, a u nekim kultovima i Afrodita, Dioniz, Vodan (germansko božanstvo), čak ima i pojava crne Bogorodice i Isusa u nekim lokalnim kultovima. Skoro se u svim mitologijama bogovi sudbine označavaju epitetom crn.
U paganskim mitologijama, crna božanstva nisu nužno bila zla. Slavenski Crnbog je kasnije postao zao demon kojeg je crkva izjednačila sa vragom. Prema Veselinu Čajkanoviću (Mit i religija u Srba, Beograd 1973.) vrag nije postojao u pagaskim religijama europskih naroda. Budući da je bilo nužno da se uništi glavni bog starih religija, kršćani su Crnboga proglasili zlim demonom i protivnikom Boga.

Osim što su vjerovali u zmajeve, vile, vještice itd., razvio se i kult Svaroga, boga sunca. Svarog se poštovao kod svih slavenskih plemena pod raznim imenima kao Svarožić-bog sunca i vatre, sin Svaroga, pa kao Adžbog-darovatelj svjetlosti i bogatstva, te kao Kor-tj. sunce (Krs-svjetao) koji danju putuje nebom. U zemljodjelskim kulturama značajno božanstvo je bila i boginja Mokoš. Ona je žensko božanstvo od vremena kada je dominirao matrijarhat. Poznat je i bog vjetra-Stribog (Veles ili Volos). Stari Slaveni su slavili sezonske promjene, periodične promjene godišnjih doba (zima- bog Koledo, ljeto-Perun).
Osnova slavenske mitologije prije svega čine animistička vjerovanja i magija, vjerovanje u demone i duhove, kult prema mrtvima, predcima i kultno poštovanje bogova. Kod drevnih Slavena, od najranijih vremena važan kult je bio posvećen duhovima predaka. Kult prema predcima je isprepleten sa štovanjem domaćih duhova – zaštitnika (Rusi ga zovu domovoj, a ukrajinci domovnik).
Dolaskom kršćanstva stari paganski praznici su i dalje egzistirali, samo pod novim imenina, a kultovi prema bogovima su promjenjeni u svetce (Mokoš – Sv. Petka, Stribog – Sv. Vlaho, Perun - Sv. Ilija). Tendencija kršćanske crkve je bila da eliminira prije svega velike bogove, tako da su manje važna bića ostavljena, kao što su duhovi.
Značajan progres u istraživanju slavneske mitologije započeo je prije tridesetak godina, najviše uz pomoć radova ruskog istraživača Vladimira Toporova, hrvatskog Radoslava Kačića i profesora etnologije Vitomira Belaja, te srpskog etnologa Veselina Čajkanovića.

Knjiga Velesa

Knjiga Velesa je kontroverzna knjiga (koju skoro svi naučnici smatraju falsifikatom) koja je smatrana autentičnim zapisom starih slavenskih religija od 9.stoljeća pr.Kr. do oko 9.stoljeća. Pisana je na ćirilici. Slavenski neopagani koriste Knjigu Velesa kao sveti tekst i inzistiraju na autentičnosti tog dokumenta. No, originalna knjiga koja je napisana na drvenim daskama 22 cm dugim, 38 cm širokim i 0,5 cm. debelim je izgubljena. Navodno je ponovno pronađena 1919. te je 1941. izgubljena. 1919. poručnik u ruskoj vojsci Fedor Arturovič Izenbek je pronašao hrpu drvenih daski napisanih čudnim jezikom, u palači Kurakinsa, blizu Kharkova. Nakon što je njegova vojska izgubila, Isenbeck je otišao u Beograd gdje je 1923. pokušao prodati daske Beogradskom muzeju, no bezuspješno. Tada je 1925. otišao u Brisel gdje je daske dao Yuriy P. Mirolyubovu. On ih je čuvao u svojoj kući i nije dopuštao nikome da ih gleda i izučava, zato se smatra da nisu autentične, tj. da su falsifikat ili da su izmjenjene. 14 godina je Mirolyubov slikao i transkribirao tekstove te je uspio prevesti skoro sve daske. 1941. Njemci su okupirali Brisel, a daske su izgubljene. Neki smatraju da su odnešene u Englesku, a drugi smatraju da su zapaljene.
Prema Knjizi Velesa u 10.stoljeću pr.Kr. pra-slavenska plemena su živjela u “zemlji 7 rijeka iza mora.” Knjiga opisuje migraciju slavena preko Sirije i Karpata dok ih je proganjao kralj Nabsur. Smjestili su se na Karpatima oko 5.stoljeća pr.Kr. Također se opisuju borbe protiv Gota, Huna Rimljana i Grka. Knjiga završava kada slaveni podanu pod normandsku vlast.
Je li knjiga autentična, da li su možda neki djelovi izmjenjeni ili izbačeni, gdje je original, da li je uništen…nikada nećemo saznati. Tko zna koliko je podataka imalo na tim daskama, podataka o mitovima, i možda kontroverznih dokaza o postojanju natprirodnog i istine.

Svjetsko drvo, najčešće je bilo hrast ili bor. Mitološki simbol Svjetskog drva je bio veoma snažan u slavenskoj mitologiji dug niz godina, čak I poslije kristijanizacije. Tri razina univerzuma su bila smještena na drvu. Krošnja je predstavljala nebo, božansko mjesto, a stablo je predstavljalo svijet smrtnika. Svijet mrtvih je bilo lijepo mjesto, zeleno I vlažno, mjesto vječnog izvora. U folkloru se ova zemlja zvala Virey ili Iriy. Svijet bogova i smrtnika se nalazila u centru zemlje okružena morem, sa druge strane se nalazila zemlja mrtvih. Ptice bi svake zime odlazile tamo, a vraćale bi se na proljeće. Sunce je smatrano ženskim božanstvom, a Mjesec muškim. Isti primjer Sunca kao muškog božanstva i Mjeseca kao muškog se nalazi u Nordijskoj mitologiji, koja ima sličnosti sa Baltičkom i Slavenskom mitologijom.

Bogovi:

Perun
Javlja se u proljeće sa gromovima da oplodi zemlju kišom. Budi prirodu iz zimskog sna. Najčešće se spominje u ruskim izvorima. Ruski knezovi su ga poštovali kao državnog i militarnog boga. Također ga štuju istočni i zapadni sloveni.
Porijeklo. O porijeklu Peruna imamo tri izvora. Jedan govori da je iz germanskog porijekla (tj. da ga prvi put spominju germanska plemena), drugi izvori ga spominju kao isključivo rusko božanstvo, dok treći izvori govore da su ga štovali svi sloveni (poznat i pod nazivom Sv.Ilija gromovnik, kristijanizirana verzija Peruna).
Perun se spominje i u baltičkoj mitologiji. Korijen riječi Perun dolazi od glagola per-udararam, i peram (zap.makedonija-udara, tj. taj što udara). Baltici su ga zvali Perkunas ili Parkuns.
U Makedoniji u selu Vitolište vrh planine se zove Perun. Do njega je vrh Tribor(trebor-treba-mjesto gdje se prinosila žrtva Perunu).
Prema narodnim vjerovanjima biljka perunika je bila smatrana mrtvačkim cvijećem i direktno se povezivala sa svijetom mrtvih. Danas u Makedoniji na grobljima rastu perunike (da li Perun čuva mrtve?).
Obred peperuda:
Peperuda je nevina djevojčica prije puberteta. Nju ukrašavaju zelenim granama zajedno sa drugim djevojčicama isih godina. One kruže oko kuća, pjevaju pjesme i molitve za kišu Perunu. Djevojku zatim poljevaju vodom, u osnovi je poljevanje vodom imitativno magijsko djelovanje.
Ivanov i Toporov su rekonstruirali drevne mitove koristeći 2 glavna boga Peruna i Velesa. Njih dovje stoje na suprotnim stranama skoro u svim segmentima. Perun je nebeski bog groma i munje koji vlada živim svijetom koji se nalazi na krošnji svetog drva. Veles je bog koji se povezuje sa vodom, bog mrtvih koji se nalazi u korijenu drva. Perun daje kišu farmerima, on je bog rata i oružija. Veles je bog stoke, zaštitnik ovčara kojeg povezuju sa magijom i gospodarstvom.
Perun je napadao gromovima svog neprijatelja Velesa koji je bio u formi zmije. Perun ga je pobjedio, te se Veles vratio nazad u podzemlje. Kristijanizirana verzija ove bitke govori da je Perun Bog, a Veles Sotona, a da je njihova borba borba dobra i zla.
Najčešće žrtve Perunu su bili volovi, a njegovo sveto drvo je dab.

Jarilo i Morana
Jarilo se spominje kod istočnih slovena. Spominje se u bjeloruskim izvorima iz 1846. godine. Jarilo je opisan kao mladić u bijeloj odjeći sa glavom čovjeka u desnoj ruci i klasom žita u lijevoj. On jaše bijelog konja. Staroslovenski korijen jar-proljeće, bog proljetnog sunca koji budi svijet ljudi u proljeće, simbol sexa i moći.
U Rusiji se nalaze mjesta koja nose njegovo ime: Jarilovo polje, dolina, gora.
27.04. u Rusiji se slavi Jarilo. Mlada djevojka se oblači u bijelo, penje se na bijelog konja i pjeva.
Morana-božica tame. ime dolazi od glagola mreti i imenice mor-smrt. Najčešće se pojavljuje u društvu Peruna i Dažboga, sa kojim je u stalnom konfliktu, što se vidi u promjenama godišnjih doba. Morana je zima, a Dažbog ljeto.
Katičić i Belaj su nastavili put Ivanova i Toporova i obradili su mit o bogu plodnosti i biljaka Jarila i njegove sestre Morane. Jarilo se asocira sa mjesečinom, a Morana se smatra kćerkom sunca. Oboje su djeca Peruna. Rođeni su na novogodišnju noć. Jarilo je otet iz koljevke i odnešen je i podzemlje gdje ga je odgajao Veles. Na proljeće, na Jurjevo (festival) Jarilo se vraća iz svijeta mrtvih i donosi zelenilo u svijet živih. Ženi svoju sestru, te se početkom ljeta festivalom Ivanje slavi njihovo vjenčanje. Ovim se sklapa mir između Peruna i Velesa. No Jarilo je nevjeran svojoj ženi pa ga ona ubija (i vraća u podzemlje) osnažujući neprijateljstvo između Peruna i Velesa. Morana zajedno sa prirodom postaje led i stvara zimu. Tada se pretvara u staru i opasnu božicu mraka i leda. Ona umire na kraju svake godine.

Svarog, Svarožić i Dažbog
Prema Ivanovu i Toporovu Svarog je imao 2 sina Svarožića koji je predstavljao vatru na zemlji i Dažboga koji je predstavljao vatru na nebu. Vjeruje se da je Svarog napravio sunce i dao ga Dažbogu da ga nosi po nebu. U ruskom folkloru Dažbog je prikazan kao svjetli Bog, no u srpskom folkloru je prikazan kao mračan zaštitnik vrata podzemlja kojeg povezuju sa kovanjem metala. Veselin Čajkanović spominje Dažboga kako preko dana nosi sunce nebom, a preko noći se transformira u mrečnog boga koji prenosi sunce podzemljem. Svarožića štuju kao duha vatre stanovnici ruskih sela čak i nakon kristijanizacije.

Svantevit i Triglav
Svantevit je bog sa 4 glave kojeg povezuju sa bijelim konjem, a Triglav je troglavi bog kojeg asociraju sa crnim konjem.
Glavni bogovi: Perun, Veles, Dažbog, Jarilo, Morana, Triglav, Svantevit…
Drugi bogovi: Bjelbog, Crnbog, Hors, Lado, Mokoš, Rod, Stribog…
Heroji: Aljoša Popović, Burislav, Ivan Tesarević, Libuše, Kraljević Marko, Sadko…
Demoni i duhovi: baba roga, domovnik, drekavac, košei, polevik, rusalka, vila, vampir, vodjanoj…

Veles
Prikazan kao bog stoke i zaštitink ovčara, još i pod nazivom Volos ili Sv. Vlaho(kristij.verzija). 971.godine se smatrao jednako velikim bogom poput Peruna. Kao bog povezan sa vodom (prvenstveno podzemnom vodom i podzemnim svijetom) se smatrao protivnikom, odnosno antipodom perunu. U Češkim izvorima iz 15. i 17. stoljeća se spominje kao demon ili vrag. U rusiji se do kraja 19.stoljeća slavio Vlasov dan (11.02.) u čast Velesu.
Danas se mogu naći imena gradova i planina koja nose njegovo ime. Tako Makedonija ima grad Veles, postoji planina Veles u Bosni te Vološani i Volosač u Bjelorusiji.

Mokoš
Mokoš je jedino žensko božanstvo koje se spominje u Kijevskom ljetopisu. Ona je žena koja u vrijeme velikog posta posjećuje kuće i uznemirava žene. Navečer joj ljudi ostavljaju škare i pokraj njih vunu. Ona je zaštitnica tkanja i ženskog posla. Slovenski korijen mok, ma-koš-božica sreće i sudbine.
Neki ruski izvori je spominju zajedno sa vilama (degradacija u redu demona), ali se ne smije izjednačavati sa demonima. Prikazivana je sa rogom u ruci. Krist.verzija je Sv.Petka (14.10.). Zanimljivo je da se u finskoj mitologiji pronalazi ime mokša i mok-finski demoni, zbog toga postoje predpostavke da je vjerovanje Mokoš došlo na naše prostore sa sjevera.

Lada
Božica braka i obitelji. Predstavljena je sa prstenom u ruci.

Admin edit: topic title - slOvenska u slAvenska
Children resist a return to the burning times,
People be wise to the power of their lies,
Be not fooled as those who were fooled before,
Children, oh children, be free, be wild!
(inkubus sukkubus)
User avatar
Gost
Dežurni slastičar
Posts: 475
Joined: Sat Nov 10, 2007 9:06 pm
Contact:

Ako od negdje prenosiš ili copy-pasteaš tada je kulturno navesti izvor, tako da one koje više zanima o tome mogu proučiti cijelo djelo.
Hvala na razumijevanju
Illuminata Ultima
Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum (I.N.R.I.)
User avatar
willow
Posts: 68
Joined: Thu Nov 01, 2007 12:32 pm
Location: Zagreb

Meni se stvari na donjem linku čine zanimljive.

http://www.svarica.com/index2.html
User avatar
wilko
Posts: 34
Joined: Wed Dec 12, 2007 1:53 pm
Location: skopje,makedonija
Contact:

našla sam podatke u jednoj knjizi na mak.jeziku, narodna vjerovanja, pa sam prevodila, a o bogovima sam našla staroslavenska religija i narodna religija makedonaca, i na wikipediji.
Children resist a return to the burning times,
People be wise to the power of their lies,
Be not fooled as those who were fooled before,
Children, oh children, be free, be wild!
(inkubus sukkubus)
User avatar
emina
Site Admin
Posts: 913
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:36 pm
Location: Ispod punog mjeseca
Contact:

Imaš li šta o susjednoj nam Mađarskoj - pošto je vještičarstvo tamo dosta živo..
Svi imamo sjenovito jastvo koje je dio naše stvarnosti. Sjenka nije tu da nas povrijedi već da ukaže na mjesto gdje smo nepotpuni. Kada prihvatimo sjenku možemo je iscijeliti. Iscijeljena pretvara se u ljubav.
Gwydion
Posts: 300
Joined: Tue Oct 16, 2007 11:18 pm

emina wrote:Imaš li šta o susjednoj nam Mađarskoj - pošto je vještičarstvo tamo dosta živo..
Mađari imaju poreklo slično Mongolima tako da oni imaju svoj šamanizam - to su takozvani taltoši. Da, Wicca je jako popularna u Mađarskoj, procenjivalo se da ih ima preko 8000 hiljada, bio je o tome prilog čak i na MTV, a i na Szigetu su imali svoj šator. Mada oni koji bi se mogli nazvati veterani u Mađarskoj po tom pitanju, dakle ljudi iz osamdesetih, su se od toga distancirali i smatraju da je sve to postalo prilično banalizovano i komercijalizovano.
User avatar
Adonis
Posts: 232
Joined: Sun Oct 21, 2007 6:53 pm
Location: Krk
Contact:

A zašto je u mađarskoj vještičarstvo tako živo?
User avatar
Lolita
Posts: 21
Joined: Mon Oct 15, 2007 8:37 pm
Location: Vrapče, Zagreb, Hrvatska
Contact:

Moja profa (bivša) iz hrvatskog je proučavala slavensku mitologiju i imali smo izložbu u školu . bilo je vrlo kul.
Alucard ImageImageImageImage
admin
Site Admin
Posts: 99
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:13 pm

Lolita wrote:Moja profa (bivša) iz hrvatskog je proučavala slavensku mitologiju i imali smo izložbu u školu . bilo je vrlo kul.
Lolita daj si pogledaj privatne poruke. Smanjen ti je sig. fakat je prevelik.
User avatar
Gost
Dežurni slastičar
Posts: 475
Joined: Sat Nov 10, 2007 9:06 pm
Contact:

Adonis wrote:A zašto je u mađarskoj vještičarstvo tako živo?
valjda zato što im je i seks živ ;)
Illuminata Ultima
Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum (I.N.R.I.)
Post Reply